Hvordan skrive en god CV

CV

Det å skrive en god CV som får frem din kompetanse kan være avgjørende når man søker en jobb.

Jeg skal gå igjennom 8 punker som det er viktig å passe på når man skal skrive CV.

1. Kort og konsist
Du søker en konkret jobb derfor er det viktig kun å ha med relevant informasjon.

2. Kronologisk rekkefølge
Rekkefølgen på erfaringen din skal være kronologisk, med den siste jobben først. Det samme gjelder for utdannelse.

3. Fokuser på dine nøkkelkvalifikasjoner
Presenter dine nøkkelkvalifikasjoner gjennom å trekke dem frem i hver relevante erfaring. Nøkkelkvalifikasjonene bør kunne matche de kvalifikasjonene som den nye potensielle arbeidsgiveren er ute etter. Det er også lurt å lage en kort oppsummering av dine nøkkelkvalifikasjoner innledningsvis, gjerne rett etter din kontaktinformasjon og før listing av utdannelse og arbeidserfaring. Dette vil gi arbeidsgiver mulighet til å få et kjapt overordnet bilde av deg og din kompetanse.

4. Ærlighet varer lengst
Husk alltid å være ærlig i informasjonen du gir fra deg. I tillegg til referansesjekker er bakgrunnssjekker noe som oftere blir brukt opp mot visse typer stillinger, så hvis man er uærlig på CV’en eller i intervjusituasjonen vil du bli avslørt.

5. Husk kontaktinformasjonen din
Mange glemmer å ta med kontaktinformasjonen på CV’en sin. Det er veldig viktig å få med alt her. Kontaktinformasjonen din plasseres øverst til venstre på CV’en. Her tar man med navn, fødselsdato, postadresse, telefon og e-post adresse. Er du i jobb under søkeprosessen er det lurt å bruke en privat e-post adresse fremfor en jobb adresse.

6. Profesjonalitet er det man ser etter
Man kan selvsagt ta med erfaring fra verv og frivillig arbeid hvis det er direkte relevant til jobben du søker på, men husk at du skal være profesjonell, så tenk over hva du tar med.

7. Vær nøye
Husk på å ha en velskrevet CV. Man skal ikke ha skrive- eller grammatikkfeil på CV’en sin.

8. Referanser
Du trenger ikke føre opp referansene dine på CV’en. Listen over referanser tar du med deg på intervjuet. Husk å forberede dine referanser på at de kan bli kontaktet. Referansene bør være noen du har jobbet med eller en tidligere leder. Her tar man med referanser i forhold til de mest relevante jobbene. De fleste arbeidsgivere ønsker minimum 2 referanser.

 

Lykke til!

 

Skrevet av:

     Anette Bendiksen, Seniorrådgiver – Salg og rekruttering