Hvordan blir mer synlig på LinkedIn

linkedin_magnifying_glass-1

Flere og flere bedrifter benytter seg av LinkedIn for å lete frem de beste kandidatene. Det kan derfor være en ide å gjøre seg synlig og tilgjengelig.

Her kommer 6 elementer du bør tenke over for å gjøre LinkedIn profilen din mer synlig og interessant for potensielle arbeidsgivere.

Ta utgangspunkt i hvilken kompetanse du har og hvem du er, for så å bygge en profil på LinkedIn som reflekterer dette. La profilen din gjenspeiler hva du ønsker å gjør videre i din karriere.

1. Vær målrettet i hvordan du presenterer deg.

Et tips er å være bevist i hvordan du bruker nøkkelord rundt din kompetanse. Nøkkelord kan også kalles søkeord og er de ordene som søkemotoren til LinkedIn plukker opp når en rekrutterer leter etter kandidater. Er du prosjektleder med flere års erfaring innen olje og gass, men ønsker for eksempel å bytte bransje til bygg og anlegg, er det lurt å trekke frem de nøkkelordene rundt dine kvalifikasjoner som er overførbare til bygg og anleggsbransjen. Disse nøkkelordene bruker du så flittig i oppsummeringsteksten på din profil. Trekk også frem ord og uttrykk som gir mening for den bransjen du ønsker å jobbe i; produkter, programvare, utstyr, terminologi etc. Men husk at det må være en naturlig tekst. En liste eller oppsummering av ord og uttrykk skaper ikke tillit til deg og din kompetanse. Bruk litt tid for å gjøre teksten god og lesbar.

2. La din erfaring snakke for deg.

Slike nøkkelord kan du også fint bruke på din erfaring (oppgaver hos eksisterende eller tidligere arbeidsgivere), trekk frem de egenskapene og den erfaringen du har fra de forskjellige stillingene som reflekterer den type stilling eller bransje du ønsker å jobbe i.

3. Fjern unødvendig innhold fra profilen din. Hold den relevant og spisset.

På samme måte som du lager en CV eller søknad til en spesifikk stilling er det lurt å spisse LinkedIn profilen din mot de mulige stillingene eller bedriftene/bransjene som du ønsker å rette deg mot. Man trenger ikke å nevne alle jobbene du har hatt siden du var 13 år. Tenk på å strømlinjeforme erfaringen din, trekk frem det mest relevante og fjern det som ikke er relevant. Du kan gjerne beholde jobbhistorikken din, men begrens hver jobb til kun å inneholde tittelen din, bedriftens navn og en veldig kort beskrivelse av arbeidsoppgavene dine.
Dette vil gjøre det enklere for potensielle nye arbeidsgivere å navigere profilen din og få et godt bilde på din nøkkelkompetanse.

4. Ikke glem deg selv.

Med nøkkelordene og strømlinjeformingen kan personligheten din forsvinne. Del derfor litt om hva som driver deg, og hva du ønsker å oppnå. Fortell litt om bedrifter som du har jobbet for eller prosjekter som du er spesielt fornøyd med.
Samtidig som nøkkelordene er viktige så rekrutterer bedrifter ikke nøkkelord, men deg som person, husk derfor på at nøkkelordene er en måte for bedrifter å finne deg, og det er innholdet det som skaper interessen.

5. Tenk førsteinntrykk.

Førsteinntrykk er alltid viktig og når man snakker om førsteinntrykk på internett så skjer det oftest gjennom et profilbilde. Tenk derfor over hvilket bilde du bruker på LinkedIn profilen din. Reflekterer den hvem du er som profesjonell arbeidstaker? Her kan bildet slå begge veier, man skal ikke ha et for personlig bilde – et bilde av deg selv fra sist sydenferie er ikke så veldig profesjonelt, men et bilde i kjole og hvitt fra sist bryllup du var i er for stivt. Tenk derfor over hva du faktisk jobber med og hvem du snakker til. La bildet reflektere hvordan du vil se ut når en sjef eller rekrutterer treffer deg på intervju eller i jobbsammenheng.

6. Skaff deg anbefalinger.

Anbefalinger skaper tillit samtidig som den skaper litt likevekt på profilen din.
Du har nå skrevet opp og ned om deg selv og hva du er flink til, da er det alltid viktig å kunne gi et inntrykk av hva andre som har jobbet med deg mener om deg og dine kvalifikasjoner.
Husk at den beste måten man får en anbefaling fra andre på er å gi anbefalinger selv.

 

Lykke til!

 

Skrevet av:

Solfrid Otterås – Regionsleder Techconsult Stavanger